Bachelor i optometri


Vis historiske data
  • UndervisningFormidling og undervisningSkala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig). Hvor enig er du i følgende påstander:
  • Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
    2,9
  • GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
    3,5
  • 15
  • TilbakemeldingerTilbakemelding og veiledning fra faglig ansatteSkala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med følgende:
  • Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
    2,7
  • GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
    3,3
  • 15
  • Vurderingsformereksamener, innleveringer og andre vurderingsformerSkala: 1-5 (1 = I liten grad - 5 = I stor grad). I hvilken grad mener du at eksamener, innleveringer og andre vurderingsformer hittil i studieprogrammet ditt:
  • Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
    3,0
  • GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
    4,0
  • 15
  • LæringsmiljøSosialt og faglig miljøSkala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med:
  • Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
    3,2
  • GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
    3,8
  • 15
  • OrganiseringInformasjon, administrasjon og faglig sammenhengSkala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med:
  • Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
    2,5
  • GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
    3,6
  • 15
  • Tilknytning til yrkeslivetInformasjon om og kontakt med arbeidslivetSkala: 1-5 (1 = I liten grad - 5 = I stor grad). I hvilken grad opplever du følgende:
  • Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
    3,2
  • GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
    3,0
  • 15
  • Eget engasjementMotivasjon og studieinnsatsSkala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig). I hvilken grad er du enig i de følgende påstandene:
  • Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
    3,2
  • GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
    3,5
  • 15
  • HelhetsvurderingOverordnet tilfredshet med studieprogrammet
  • Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
    2,5
  • GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
    3,9
  • 15

Bakgrunnsopplysninger fra DBH

Informasjonen er hentet fra Database for statistikk om høgre utdanning (DBH).

Bachelor i optometriUniversitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
Andel av heltid
100 %
Studiepoeng
180
Organisering
Campus
Prosent praksis
17 %
Undervisningsspråk
NOR
Videreutdanning
Nei
Antall studenter totalt
253
Andel kvinner
78 %
Andel menn
22 %

> Se NOKUT-portalen i DBH for flere registerdata.

Andre spørsmål fra Studiebarometeret

I hvilken grad er du enig i de følgende påstandene?

Skala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig.)

Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
GjennomsnittAv alle
Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på2,53,9

Omtrent hvor mange timer per uke (i gjennomsnitt hittil på dette studiet) brukes på:

Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
GjennomsnittAv alle
Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
Læringsaktiviteter organisert av institusjonen (inkludert all undervisning og veiledning, samt praksis hvis relevant)26,618,4
Egenstudier (lese pensum, gjøre oppgaver, delta i kollokvier og annet gruppearbeid, etc.)22,518,7
Betalt arbeid10,56,8

Tidsbruken studentene oppgir vil påvirkes av om studieprogrammet er på hel- eller deltid

Andel av heltid100 %

Hvor tilfreds er du med:

Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds, 5 = Svært tilfreds.)

Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
GjennomsnittAv alle som har praksis
Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
Informasjonen du fikk i forkant av praksisperioden3,63,6
Hvordan høyskolen/universitetet forberedte deg på praksisperioden3,03,0
Hvordan praksisperioden passet inn i studieløpet3,93,9
Veiledningen underveis i praksisperioden3,33,3
Læringsutbyttet du fikk fra praksisperioden3,73,7
Arbeidsoppgavenes relevans for det du studerer3,83,8
Hvordan studieprogrammet legger opp til refleksjon om erfaringer fra praksisperioden3,23,2
Indeks - Praksis3,53,5

Hvor tilfreds er du med eget læringsutbytte hittil i studiet, når det gjelder:

Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds.)

Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
GjennomsnittAv alle
Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
Teoretisk kunnskap3,33,7
Kunnskap om vitenskapelig arbeidsmetode og forskning3,03,3
Egen erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid3,03,2
Yrkes- og fagspesifikke ferdigheter3,43,3
Evne til refleksjon og kritisk tenking3,13,6
Samarbeidsevne3,33,9
Muntlig kommunikasjonsevne3,23,6
Skriftlig kommunikasjonsevne2,93,7
Evne til å tenke nytt3,13,6
Evne til å arbeide selvstendig3,44,0

Hvor tilfreds er du med:

Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds, 5 = Svært tilfreds.)

Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
GjennomsnittAv alle
Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
Lokaler for undervisning og øvrig studiearbeid3,53,8
Utstyr og hjelpemidler i undervisningen2,93,7
Bibliotek og bibliotekstjenester3,94,0
IKT-tjenester (f.eks. læringsplattformer, programvare og PC-tilgang)3,33,8
Indeks - Fysisk læringsmiljø3,43,8

Indekser i detalj

Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg
GjennomsnittAv alle
Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag
Undervisning2,93,5
Skala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig). Hvor enig er du i følgende påstander:
De faglig ansatte gjør undervisningen engasjerende2,63,4
De faglig ansatte formidler lærestoffet/pensum på en forståelig måte2,73,4
Undervisningen dekker sentrale deler av lærestoffet/pensum godt3,03,9
Undervisningen er lagt opp til at studentene skal delta aktivt3,23,3
Tilbakemeldinger2,73,3
NB! Spørsmålet om medstudenters tilbakemeldinger inngår ikke i beregningen av indeksverdien.
Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med følgende:
Antall tilbakemeldinger du får fra faglig ansatte på arbeidet ditt2,73,1
De faglig ansattes evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet ditt2,43,4
Faglig veiledning og diskusjoner med faglig ansatte2,93,5
Medstudenters evne til å gi konstruktive tilbakemeldinger på arbeidet ditt3,23,7
Vurderingsformer3,04,0
Skala: 1-5 (1 = I liten grad - 5 = I stor grad). I hvilken grad mener du at eksamener, innleveringer og andre vurderingsformer hittil i studieprogrammet ditt:
Har handlet om sentrale deler av lærestoffet (pensum)3,24,1
Har krevd forståelse og resonnement3,54,1
Har hatt tydelige kriterier for vurdering2,23,7
Har bidratt til din faglige utvikling3,03,9
Læringsmiljø3,23,8
Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med:
Det sosiale miljøet blant studentene på studieprogrammet3,53,9
Det faglige miljøet blant studentene på studieprogrammet3,43,9
Miljøet mellom studentene og de faglig ansatte på studieprogrammet2,63,7
Organisering2,53,6
Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med:
Tilgjengeligheten på informasjon om studieprogrammet du går på2,73,6
Kvaliteten på informasjonen om studieprogrammet du går på2,53,5
Den administrative tilretteleggingen av studieprogrammet (timeplan, studieplan, etc.)2,23,5
Den faglige sammenhengen mellom emnene i studieprogrammet2,63,7
Tilknytning til yrkeslivet3,23,0
Spørsmålene var nye i 2019. Derfor vises ikke tidsserier, eller tall for for studier der vi har slått sammen svar fra 2019 med svar fra 2018.
Skala: 1-5 (1 = I liten grad - 5 = I stor grad). I hvilken grad opplever du følgende:
Jeg får god informasjon om hvordan min kompetanse kan brukes i arbeidslivet3,33,2
Jeg får god informasjon om hvilke yrker/bransjer som er relevante for meg3,73,5
Jeg får innføring i hvordan jeg kan formidle min egen kompetanse til potensielle arbeidsgivere2,92,7
Representanter fra arbeidslivet bidrar i undervisningen (f.eks. som gjesteforelesere/kursholdere)3,12,6
Det er muligheter for å jobbe med prosjekter/oppgaver i samarbeid med arbeidslivet2,72,8
Eget engasjement3,23,5
Skala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig). I hvilken grad er du enig i de følgende påstandene:
Jeg er motivert for studieinnsats3,03,8
Jeg benytter meg av de organiserte læringsaktivitetene som tilbys3,23,4
Jeg møter godt forberedt til undervisningen3,23,2
Jeg opplever at studieinnsatsen min er høy3,53,6