- UndervisningFormidling og undervisningSkala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig). Hvor enig er du i følgende påstander:
- Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg2,9
- GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag3,5
- 15
- TilbakemeldingerTilbakemelding og veiledning fra faglig ansatteSkala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med følgende:
- Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg2,7
- GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag3,3
- 15
- Vurderingsformereksamener, innleveringer og andre vurderingsformerSkala: 1-5 (1 = I liten grad - 5 = I stor grad). I hvilken grad mener du at eksamener, innleveringer og andre vurderingsformer hittil i studieprogrammet ditt:
- Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg3,0
- GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag4,0
- 15
- LæringsmiljøSosialt og faglig miljøSkala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med:
- Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg3,2
- GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag3,8
- 15
- OrganiseringInformasjon, administrasjon og faglig sammenhengSkala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds). Hvor tilfreds er du med:
- Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg2,5
- GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag3,6
- 15
- Tilknytning til yrkeslivetInformasjon om og kontakt med arbeidslivetSkala: 1-5 (1 = I liten grad - 5 = I stor grad). I hvilken grad opplever du følgende:
- Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg3,2
- GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag3,0
- 15
- Eget engasjementMotivasjon og studieinnsatsSkala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig). I hvilken grad er du enig i de følgende påstandene:
- Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg3,2
- GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag3,5
- 15
- HelhetsvurderingOverordnet tilfredshet med studieprogrammet
- Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg2,5
- GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag3,9
- 15
Bakgrunnsopplysninger fra DBH
Informasjonen er hentet fra Database for statistikk om høgre utdanning (DBH).
| Bachelor i optometriUniversitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg |
|---|
Andel av heltid | 100 % |
Studiepoeng | 180 |
Organisering | Campus |
Prosent praksis | 17 % |
Undervisningsspråk | NOR |
Videreutdanning | Nei |
Antall studenter totalt | 253 |
Andel kvinner | 78 % |
Andel menn | 22 % |
Andre spørsmål fra Studiebarometeret
I hvilken grad er du enig i de følgende påstandene?
Skala: 1-5 (1 = Ikke enig - 5 = Helt enig.)
| Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg | GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag |
|---|---|
| Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på | 2,5 | 3,9 |
Omtrent hvor mange timer per uke (i gjennomsnitt hittil på dette studiet) brukes på:
| Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg | GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag |
|---|---|
| Læringsaktiviteter organisert av institusjonen (inkludert all undervisning og veiledning, samt praksis hvis relevant) | 26,6 | 18,4 |
| Egenstudier (lese pensum, gjøre oppgaver, delta i kollokvier og annet gruppearbeid, etc.) | 22,5 | 18,7 |
| Betalt arbeid | 10,5 | 6,8 |
Tidsbruken studentene oppgir vil påvirkes av om studieprogrammet er på hel- eller deltid
| Andel av heltid | 100 % |
Hvor tilfreds er du med:
Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds, 5 = Svært tilfreds.)
| Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg | GjennomsnittAv alle som har praksis Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag |
|---|---|
| Informasjonen du fikk i forkant av praksisperioden | 3,6 | 3,6 |
| Hvordan høyskolen/universitetet forberedte deg på praksisperioden | 3,0 | 3,0 |
| Hvordan praksisperioden passet inn i studieløpet | 3,9 | 3,9 |
| Veiledningen underveis i praksisperioden | 3,3 | 3,3 |
| Læringsutbyttet du fikk fra praksisperioden | 3,7 | 3,7 |
| Arbeidsoppgavenes relevans for det du studerer | 3,8 | 3,8 |
| Hvordan studieprogrammet legger opp til refleksjon om erfaringer fra praksisperioden | 3,2 | 3,2 |
| Indeks - Praksis | 3,5 | 3,5 |
Hvor tilfreds er du med eget læringsutbytte hittil i studiet, når det gjelder:
Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds - 5 = Svært tilfreds.)
| Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg | GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag |
|---|---|
| Teoretisk kunnskap | 3,3 | 3,7 |
| Kunnskap om vitenskapelig arbeidsmetode og forskning | 3,0 | 3,3 |
| Egen erfaring med forsknings- og utviklingsarbeid | 3,0 | 3,2 |
| Yrkes- og fagspesifikke ferdigheter | 3,4 | 3,3 |
| Evne til refleksjon og kritisk tenking | 3,1 | 3,6 |
| Samarbeidsevne | 3,3 | 3,9 |
| Muntlig kommunikasjonsevne | 3,2 | 3,6 |
| Skriftlig kommunikasjonsevne | 2,9 | 3,7 |
| Evne til å tenke nytt | 3,1 | 3,6 |
| Evne til å arbeide selvstendig | 3,4 | 4,0 |
Hvor tilfreds er du med:
Skala: 1-5 (1 = Ikke tilfreds, 5 = Svært tilfreds.)
| Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg | GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag |
|---|---|
| Lokaler for undervisning og øvrig studiearbeid | 3,5 | 3,8 |
| Utstyr og hjelpemidler i undervisningen | 2,9 | 3,7 |
| Bibliotek og bibliotekstjenester | 3,9 | 4,0 |
| IKT-tjenester (f.eks. læringsplattformer, programvare og PC-tilgang) | 3,3 | 3,8 |
| Indeks - Fysisk læringsmiljø | 3,4 | 3,8 |
Indekser i detalj
| Bachelor i optometriBachelor, Universitetet i Sørøst-Norge, Kongsberg | GjennomsnittAv alle Utdanninger i elektrofag, mekaniske fag og maskinfag |
|---|---|
| Undervisning | 2,9 | 3,5 |
| Tilbakemeldinger | 2,7 | 3,3 |
| Vurderingsformer | 3,0 | 4,0 |
| Læringsmiljø | 3,2 | 3,8 |
| Organisering | 2,5 | 3,6 |
| Tilknytning til yrkeslivet | 3,2 | 3,0 |
| Eget engasjement | 3,2 | 3,5 |